גסטרוסטומיה, מלעורית ללא צורך באנדוסקופיה.

מטופלים הסובלים מקושי בביצוע הפעולה הפשוטה והיומיומית – אכילה ושתיה – נזקקים פעמים רבות להכנסת צינור הזנה דרך דופן הבטן ישירות לקיבה. הקושי באכילה ושתיה יכול להיווצר ממגוון רחב של בעיות קליניות כמו גידולים בחלל הפה/הוושט/ניוון שרירים/אירועים מוחיים ועוד. הכנסת צינור ההזנה, הנקרא גסטרוסטום, לקיבה מבוצעת לרוב בפעולה אנדוסקופית באמצעות גסטרוסקופ המוכנס לקיבה ( PEG ) . אולם, לעיתים קרובות קיים קושי בביצוע הפעולה האנדוסקופית, הקושי  נוצר מגידולים בצוואר המונעים יכולת העברת הגסטרוסקופ לקיבה, הקושי יכול להיווצר גם בהקשר של  קשיי נשימה או מטופלים שלא מסוגלים לעבור הליך הרדמה עקב גורמי סיכון שונים. ד”ר זאב פויכטונגר, מנהל אגף הדימות בבי”ח לניאדו  פיתח  בארץ את השיטה בה מוחדרת הצינורית לקיבה באמצעות שיקוף רנטגן. הפעולה אורכת כעשר דקות בלבד, בפולשנות מינימלית בהרדמה מקומית בלבד, ללא צורך בהרדמה או “טשטוש” (סדציה)כלל. השיטה המלעורית, אותה מבצע ד”ר פויכטונגר, מאפשרת את הצלת חייהם של מטופלים שהם ובני משפחותיהם התייאשו ממציאת פתרונות למצבם, היות ובמצבם הקליני לא ניתן היה להחדיר את הצינורית לקיבה,  לא בשיטה האנדוסקופית ואף לא בניתוח. המשמעות של אי החדרת צינור ההזנה לקיבה היא חשש ממשי לחייהם, בעקבות תת תזונה. עד כה בוצעו בבית החולים לניאדו כ- 2000 פעולות להחדרת  הגסטרוסטום בשיטה המלעורית ע”י שיקוף . מטופלים מכל רחבי הארץ מגיעים לאגף הדימות בבי”ח לניאדו לביצוע הפעולה. לפני כשנה וחצי רכש בי”ח לניאדו   מכשיר CT חדיש, המאפשר ביצוע שיקוף תוך כדי ביצוע ה- CT, המאפשר לבצע את הפעולה גם כאשר אין אפשרות להכניס אפילו זונדה לקיבה.

“לאחרונה הגיע אלי מטופל קשיש בשנות ה-80 לחייו, תושב היישוב מיתר בדרום הארץ” אומר ד”ר פויכטונגר “המטופל סבל מגוש גדול בצוואר ובעיות נשימה חמורות בגללן היה מחובר באופן קבוע למחולל חמצן. המטופל לא הצליח להכניס אוכל לפיו. לא ניתן היה לבצע את הגסטרוסטומיה בשיטה האנדוסקופית עקב הגוש הגדול בצוואר וביצוע פעולה כירורגית לא בא בחשבון מכיון שלא ניתן היה להרדימו עקב מצבו הנשימתי. המטופל החל לרדת במשקלו ונואש ממציאת פתרון למצבו. המטופל הגיע אלינו ללניאדו, עבר את החדרת הגסטרוסטום בשיטה המלעורית הרדיולוגית  וחייו ניצלו. הוא מקבל הזנה קבועה וגופו מתאושש לאט מתת התזונה ממנה סבל” מספר ד”ר פויכטונגר.

פרופ’ צבי שמעוני, המנהל הרפואי בבי”ח לניאדו מסר כי “אנו רואים במלחמה על חייו של כל מטופל משימה קדושה מאין כמותה. שיטת החדרת הגסטרוסטומיה המלעורית בשיטה הרדיולוגית במקרים בו לא ניתן לבצעה בשיטות אחרות, הינה שיטה המבוצעת אך ורק בלניאדו, אנו רואים זכות לעצמנו לאפשר למטופלים לקבל הזנה ישירות לקיבה, במצבים בהם לא ניתן לבצע את ההזנה בדרכים אחרות”.

פייסבוק
טוויטר
לינקאין
אימייל
וואטסאפ

כתבות נוספות שתרצה לקרוא?

בוקר ממלכתי וחשוב במחוזותינו

אנחנו לא מאמינים שהגענו ליום העצוב הזה

היינו חייבים לשתף

סל הקניות שלך ריק כרגע.

חזור לחנות

הצטרפו לניוזלטר שלנו

אנחנו מספרים שם רק דברים משמחים מבין כותלי בית החולים. אז שווה.